Simon Lundgren

General och spion

Dela upp i två jämna lag och lotta ut de olika graderna inom lagen. En spion (lägst nummer) och en general (högst nummer) måste finnas i varje lag, därefter ska det finnas siffror till resten i laget. Leken kan liknas vid ”Tjuv och polis” då det gäller att ta motståndarna tillfånga, och det gör man genom att springa och kulla en motståndare.

När man gjort det visar man varandra vad man har för siffra. Den som då har högst siffra tar den andre till fånga och ska leda fången till det egna fängelset. (t.ex en med nummer 9 tar en med nummer 5. Högt nummer tar alltså ett lägre) För att frita en fånge kan en lagkamrat till denne springa in och frita. Ju längre leken lider får man reda på vad fler och fler i motståndarlaget har för siffror och man kan kanske luska ut vem som är deras General samt Spion.

Leken är slut när det ena lagets Spion tar det andra lagets General. En Spion, som har nummer 1, kan inte ta någon förutom Generalen. En General, som har det högsta numret, kan ta alla FÖRUTOM Spionen.

Andra lekar

Favoriter

Kasta boll

Det blir roligare om man kör flera sekvenser samtidigt

Innelekar

Knuten

En bra lek för att öva samarbetet

Samarbetslekar

Knyta en knut

Vilken knut som det blir på repet bestämmer deltagarna, före eller efter den är slagen